Tillväxtbarometer 2010 – starka tillväxtplaner med fokus på försäljning

2010-10-15 14:33

SEB och Deloitte har i en undersökning frågat cirka 400 företag med en omsättning upp emot 500 miljoner kronor hur de ser på tillväxt, innovation, investeringar och livet som företagare. Undersökningen visar på en optimistisk framtidstro gällande tillväxten, både på kort och lång sikt, med starkt fokus på ökad försäljning och då även internationellt. De allra flesta uppger dessutom att de trivs med tillvaron som företagare, men det skiljer mellan kvinnliga och manliga företagare.

Undersökningen visar att 82 procent av företagen tror på tillväxt det närmaste året, och att ännu fler – 89 procent – tror på tillväxt under de kommande 3 åren. Drygt hälften av de företag som tror på tillväxt svarar att den helst ska ske genom försäljning till nya kunder, medan 29 procent uppger att tillväxten helst ska ske genom merförsäljning till befintliga kunder.

–  Det är mycket positivt att så många företag nu planerar för tillväxt, säger Ingela Hemming, SEB:s Företagarekonom. Det är extra intressant att notera att så pass många svarar att de fokuserar på försäljningsarbete. Sverige har ju sedan tidigare ett rykte att med sin starka ingenjörskultur ibland sakna insikten om vikten av att satsa på försäljningen, men den bilden verkar nu vara på väg att förändras.

–  Det mest anmärkningsvärda i rapporten är det låga fokuset på nya produkter och tjänster, säger Richard Peters, partner på Deloitte. Innovation verkar bara vara inriktad mot att utveckla befintliga produkter tjänster. Detta är på lång sikt väldigt alarmerande. En kanske allt för drastisk slutsats vore att en lågkonjunktur hämmar innovationsförmågan inte bara under lågkonjunkturen utan även ett par år efter.

Totalt sett svarar 56 procent av företagen att de ser en möjlig internationell expansion av företaget. Den utländska marknad som är överlägset mest intressant för dessa företag är Västeuropa, som 35 procent av företagen ser som den marknad som skulle vara bäst för en internationell expansion. Östeuropa hamnar på 7 procent och Kina på 5 procent.